2012

Prijs voor Schilderkunst van de stad Mechelen – Grote Prijs Ernest Albert, 2012

De Mechelse Greet Van Autgaerden heeft de Grote Prijs Ernest Albert gewonnen. Deze prijs voor beeldende kunsten wordt tweejaarlijks georganiseerd door het stadsbestuur van Mechelen en is één van de belangrijkste kunstprijzen in België. De prijs wordt respectievelijk uitgereikt aan een kunstenaar die uitmunt in respectievelijk schilderkunst, beeldhouwkunst en vrije grafiek. Dit jaar was het de beurt aan schilderkunst.

greet_03

Het stadsbestuur van Mechelen organiseert tweejaarlijks de “Grote Prijs Ernest Albert”. Deze prijs voor beeldende kunsten wordt beurtelings toegekend aan een kunstenaar die uitmunt in respectievelijk schilderkunst, beeldhouwkunst en vrije grafiek. In 2012 kwam de discipline schilderkunst aan bod.

De Prijs is genoemd naar Ernest Albert (1900-1976), een begenadigd kunstschilder en voormalig directeur van de Koninklijke Academie voor Beeldende Kunsten Mechelen. Dankzij een belangrijke schenking van zijn vrouw Marcelle Albert aan de stad Mechelen leeft zijn artistieke overtuiging verder in de vorm van de ‘Prijs Ernest Albert’. Ter nagedachtenis van Ernest Albert en Marcelle Breugelmans, de mecenassen van deze kunstprijs, wordt uitdrukkelijk verwezen naar de voorkeur van de schenkers voor de figuratieve vorm van de beoefende kunstdisciplines.

Voor deze nieuwe editie werd in de schoot van het Comité Ernest Albert en na evaluatie van de vorige edities, het reglement aangepast en het prijsbedrag voor de laureaat bepaald op 7.500 euro. Daarmee is de ‘Prijs voor Schilderkunst van de Stad Mechelen – Grote Prijs Ernest Albert’ een van de belangrijkste kunstprijzen in België.

Voor deze editie van de ‘Grote Prijs Ernest Albert’ duidde het Comité Ernest Albert volgende juryleden aan: Mark Bosselaers, Marc Bourgeois, Hans Bruyneel, Viviane Klagsbrun, Bruno Van Dyck en Angel Vergara. De jury kwam twee maal bij elkaar onder het waarnemend voorzitterschap van Hans Martens, directeur van de Academie voor Beeldende Kunsten Mechelen. De eerste selectie gebeurde op basis van 112 ingezonden portfolio’s. De 27 in de eerste ronde weerhouden kunstenaars dienden in een tweede selectieronde maximaal 3 werken in. Uit deze inzendingen selecteerde de jury de werken van 12 kunstenaars die van 16 juni tot en met 15 juli 2012 tentoongesteld worden in de tentoonstellingszalen van het Cultuurcentrum van Mechelen. Het betreft werk van Stijn Bastianen, Ellen De Meutter, Hanna Ilczyszyn, Tom Liekens , Dimitri Magnin, Tom Poelmans, Greet Van Autgaerden , Leen Van Rossem, Yves Velter, Tinus Vermeersch, Yasmine Willems en Cindy Wright.

De jury was onder de indruk van de hoge kwaliteit van de ingezonden werken. Op voordracht van de jury kende Frank Nobels, Schepen van cultuur, toerisme en kunstonderwijs en Voorzitter van het Comité Ernest Albert tijdens de opening van de tentoonstelling de ‘Prijs voor Schilderkunst van de stad Mechelen – Grote Prijs Ernest Albert’ toe aan Greet Van Autgaerden. De jury bedacht tevens Hanna Ilczyszyn en Tinus Vermeersch met een Eervolle Vermelding.

Het werk van Greet Van Autgaerden (°1974) kenmerkt zich door de grote formaten en de trefzekere en ambitieuze aanpak. In haar werk combineert ze figuratieve elementen tot een sterk geabstraheerd geheel waarin een intense penseelvoering uiteindelijk de bovenhand neemt. Landschapselementen vormen vaak het uitgangspunt. Voor Greet Van Autgaerden is het hem echter niet te doen om de natuur te illustreren, maar eerder om via kleur en verf een picturale wereld te evoceren die als een parallelle universum naast de materiële natuur kan bestaan.

Hanna Ilczyszyn (°1984) kon de jury overtuigen met haar eigenzinnige beeldentaal en vlotte, soms ietwat bevreemdende schilderkundige uitvoering. Tinus Vermeersch (°1976) toont in zijn werk zijn liefde voor de oude meesters en weet dit vanuit een conceptuele beschouwing te hertalen in verrassende schilderijen.

Het werk van de geselecteerde kunstenaars toont een interessante diversiteit aan benaderingen van het medium schilderkunst. Bovendien kunnen we vaststellen hoe levendig de schilderkunst vandaag nog steeds is.