2021

Prijs Beeldhouwkunst van de stad Mechelen

Nadia Naveau wint Grote Prijs Ernest Albert 2021

Het stadsbestuur van Mechelen organiseert de tweejaarlijkse kunstprijs “Grote Prijs Ernest Albert”. Deze prijs wordt om de beurt toegekend aan een kunstenaar die uitmunt in respectievelijk schilderkunst, beeldhouwkunst en tekenkunst/vrije grafiek. In 2021 kwam de discipline beeldhouwkunst aan bod.

Nadia Naveau

 

Nadia Naveau, Laureaat van de Grote Prijs Ernest Albert 2021 (Courtesy Base-Alpha Gallery, Antwerpen)

Voor de huidige editie werd opnieuw een recordaantal dossiers ingediend. Niet minder dan 145 kunstenaars dongen mee naar een selectie, een verdubbeling ten opzichte van 2014. De jury selecteerde 15 kunstenaars die hun werk tentoonstellen in De Garage: (alfabetisch) Willem Boel, Tramaine de Senna, Yannick Ganseman, Maika Garnica, Frederic Geurts, Daan Gielis, Athar Jaber, Mehdi-Georges Lahlou, Warre Mulder, Nadia Naveau, Karl Philips, Marius Ritiu, Caroline Van den Eynden, Emmanuel Van der Auwera, Katleen Vinck.

Op 20 maart werd de Grote Prijs bekend gemaakt en uitgereikt door Björn Siffer, Schepen van Cultuur van de stad Mechelen en voorzitter van het Comité Ernest Albert.

De juryleden besliste unaniem om de Prijs Beeldhouwkunst van de stad Mechelen – Grote Prijs Ernest Albert 2021 met een bedrag van 7.500 euro toe te kennen aan Nadia Naveau.

Nadia Naveau (°1975 – leeft en werkt te Antwerpen) mengt klei, keramiek, hout, gips, plasticine en gevonden objecten tot beedlhouwerk dat zich beweegt tussen traditie en eigentijdse beeldelementen. Die combinatie komt terug zowel in de manier waarop ze haar materialen kneedt, als in haar collage-achtige composities met referenties naar de kunstgeschiedenis en populaire media. Vaak vertrekkend van figuratie, abstraheren de vormen en ontstaat er speelruimte tussen Naveau’s hand en haar oog voor humor en absurditeit. Het resulteert in elkaar overwoekerende talen, texturen en contexten. De verbinding tussen alle fragmenten is haar uitgesproken vormentaal, haar hand in de geboetseerde materie. Zoals ze zelf zegt: “het gebeurt in de klei”.

De jury kende ook Eervolle Vermeldingen toe aan Maika Garnica (°1992) en Willem Boel (1983), twee kunstenaars waarvan men vond dat ze op een boeiende wijze de grenzen van de discipline aftasten. Beide kunstenaars staan aan het begin van een beloftevolle artistieke carrière. De jury hoopt dat deze “eervolle vermelding” (waaraan helaas geen geldprijs is verbonden) als een blijk van geloof en waardering wordt gezien en kan bijdragen aan een grotere bekendheid.

Beeldhouwkunst wordt in het reglement vrij ruim geïnterpreteerd als “ruimtelijke kunstwerken uit eender welk materiaal met deze beperking (betreft volume, gewicht en/of vergankelijk materiaal) dat de werken moeten tentoongesteld kunnen worden in De Garage”. We zien in de uiteindelijk selectie een grote variëteit in sculpturale benaderingen. Opvallend is dat traditionele technieken zoals keramiek en textiel volwaardig deel uitmaken van het spectrum. Anderzijds valt ook op dat kunstenaars de grenzen tussen disciplines doorbreken en aanleunen bij schilderkunst, architectuur of mediakunst. Als we één conclusie kunnen trekken uit deze selectie dan is het dat beeldhouwkunst vandaag even hybride is als de tijden waarin we leven.

Schepen Björn Siffer concludeert: “Ik ben verheugd dat de doelstellingen van wijlen de heer Ernest Albert en de gulle schenkster mevrouw Marcelle Breugelmans hiermee niet enkel gerespecteerd worden, maar dat de nagedachtenis van Ernest Albert tevens een mooie toekomst voor de boeg heeft. Artistiek talent is thuis in Mechelen.”

De jury bestond uit Anton Cotteleer (winnaar van de Prijs Beeldhouwkunst in 2014), Bart Eyckermans (kunstenaar en lid van het Comité Ernest Albert), Elleke Frijters (kunstenaar en docent Beeldhouwkunst aan de Academie Mechelen), Koen Leemans (curator hedendaagse kunst De Garage/Hof van Busleyden) en Eva Wittocx (afdelingshoofd hedendaagse kunst en senior curator van het M – Museum Leuven), en stond onder het voorzitterschap van Hans Martens (directeur Academie Mechelen)

De Prijs is genoemd naar Ernest Albert (1900-1976), een begenadigd kunstschilder en voormalig directeur van de Koninklijke Academie voor Beeldende Kunsten Mechelen. De prijs wordt gefinancierd door het legaat dat mevrouw Marcelle Breugelmans, weduwe van de heer Ernest Albert, ter nagedachtenis van haar man schonk aan de Stad Mechelen.

Met een geldbedrag van €7500 is de “Grote Prijs Ernest Albert” een van de belangrijkste kunstprijzen in België. De kunstprijs staat open voor professionele beeldende kunstenaars (geboren, woonachtig, gestudeerd of werkend in België).

De Grote Prijs Ernest Albert is een organisatie van het Comité Ernest Albert in samenwerking met de Stad Mechelen, De Garage/Hof van Busleyden en de Academie Mechelen

PRAKTISCHE INFORMATIE

Prijs Beeldhouwkunst van de stad Mechelen – Grote Prijs Ernest Albert
De tentoonstelling loopt van 20 maart tot 25 mei 2021
in De Garage – Ruimte voor Actuele Kunst, Onder-Den-Toren 12, 2800 Mechelen.

De tentoonstelling is toegankelijk van maandag tot zondag van 13 tot 18u (gesloten op woensdag)

Reserveer uw bezoek op: https://hofvanbusleyden.recreatex.be/Exhibitions/Overview

www.prijsernestalbert.be